אלת הצדק
התמודדות נותן שירותי התיירות עם נזק כתוצאה מביקורת פוגענית באינטרנט

גולש כותב בפורום חברתי דברים בגנות סוכנות הנסיעות, מארגנת הטיול, חברת התעופה, בתי המלון ומדריך הטיול. כלום האחריות הישירה, לנזקים אפשריים כפועל יוצא מהתבטאויותיו, מוטלת על הגולש בלבד, ככל שמדובר בהכפשה חסרת בסיס, או שמא מוטלת אחריות כלשהי גם על ספק שירות האירוח ו/או מנהל המדיה החברתית בגין אי פיקוח ושליטה על הנעשה בפורום שבשליטתו? בהנחה שניתן לזהות את הגולש, האם ניתן לתבוע אותו ישירות בשל הוצאת לשון הרע או אפילו סתם גסות רוח? על כל אלה וכן כיצד ניתן להתמודד ולמנוע את הנזק במאמר זה.

ככלל, המצב המשפטי במרבית המקומות בעולם הנו שמנהל המערכת/המארח/ספק השירותים/מנהל הפורום של אתר האינטרנט אינו נושא באחריות, אלמלא קיבל הודעה שהוא מפרסם באתר חומרים משמיצניים ו/או מטעים ועל כן הוא מתבקש להסירם. היה ומנהל האתר אינו עושה כן והוא אינו מסיר את החומרים הפוגעניים אז, בעיקרון, ישנה אפשרות שאולי תוטל עליו אחריות. במידה ולא ניתנה הודעה שכזו, בד"כ לא תוטל אחריות הואיל ותועלה הגנה שתטען שהפרסום אינו שלו ו/או שהוא לא העלה תוכן פוגעני ו/או שלא היה ידוע לו בדבר הפרסום המזיק לכאורה ומשום כך אין להטיל עליו אחריות.

הניסיון מלמד שבמקרים יוצאי דופן בלבד גוגל, פייסבוק ודומיהם ניאותו להסיר חומרים לאחר שקיבלו מכתבי דרישה להסרה, וזאת מאחר ולדידם הם יוצרים פורומים המיועדים לאפשר לאנשים לבוא לידי ביטוי וזהו עניין של הנפגע, יחיד או חברה, לנקוט בהליכים כנגד מפרסם החומר המשמיץ ו/או הפוגעני ו/או מטעה לכאורה. ספקי השירותים ומנהלי הרשתות החברתיות לא מעוניינים במוניטין ותדמית של מי שהסיר תגובות/בלוגים רק בגלל שהתקבל מכתב מעו"ד הדורש מהם להסיר את החומרים הפוגעניים לכאורה. יחד עם זאת, הם נוהגים יותר לקבל דרישה שכזאת אם אכן ננקטים הליכים משפטיים, היות וזו אינה המלחמה שלהם.

בנוסף ראוי לזכור, שאפילו אם ננקטים הליכים משפטיים נגד בעל אתר ספציפי/ספק/פורום/רשת חברתית, כדוגמת פייסבוק, אין דברים אמורים בסיום העניין ואי המשך הפצת החומרים הפוגעניים לכאורה, וזאת משום שאותם חומרים שהוסרו ממקום אחד בד"כ נוהגים להופיע, באורח פלא וכמעט באופן אוטומטי, שוב, באתרים אחרים.

נדמה איפוא שעל כל נותן שירות תיירות שנפגע וניזוק באופן אישי לנקוט בהליכים כנגד הגולש הספציפי שכתב את הדברים הפוגעניים, אלא שלעיתים קרובות נתקלים בקושי רב לאתר מי בדיוק עומד מאחורי הביטויים הפוגעניים. כידוע, רבים מהגולשים מסתתרים מאחורי שמות בדויים בבואם להוציא קיטור ולשפוך את חמתם, וביתר שאת עת דברים אמורים בהוצאת דיבה. על מנת לטפל בכך יש לפנות לבית המשפט בבקשה לחשוף את פרטי הגולש, בקשה הכוללת בקשה מקדמית כנגד בעלי האתר לגילוי פרטי הגולש ולכל הפחות כתובת ה-IP.    

בהצעת חוק מסחר אלקטרוני, התשס"ח-2008, קבוע מנגנון לפיו כאשר מאן דהוא פונה לספק שירות אירוח בו נכתב דבר הפוגע בו לטענתו ודורש להסיר את החומר, הספק יפעל לאתר את הכותב וככל שצלחה דרכו יודיע לו על הפניה ויבקש את תגובתו. במידה והכותב לא יגיב החומר יוסר. היה והכותב דורש להשאיר את דבריו באתר הם יישארו עד אשר בית המשפט יורה אחרת.

האנונימיות הינה זכות שזוכה להגנה כנגזרת של חופש הביטוי ושל הזכות החוקתית לפרטיות גם יחד. על השיח להיות ענייני, תכליתי, אולי לא כל-כך נעים ואף בדרך ביטוי לא עדינה, אבל נקי וללא ביצוע עבירות או עוולות. כאשר חופש הביטוי הופך לחופש הביזוי אזי יש מקום להתערבות. בית המשפט יתערב ויורה לגלות את שם מפיץ המידע, כאשר נעשה שימוש לרעה באנונימיות ברשת, שימוש שעל פניו מהווה עוולה נזיקית ו/או קניינית לכאורה, קל וחומר במקרה של עבירה פלילית לכאורה.       

ברם, יש בהליך כגון דא כדי להביא את הגולש שנתבע להעלות את טענת ההגנה "אמת דיברתי". ואז, ועד אשר יוכרע המקרה, נזק תדמיתי לא קטן וחשיפה שלילית מוגברת יהיו מנת חלקו של נותן שירותי התיירות התובע, שעלול למצוא עצמו טובע עוד בטרם הוכרע המשפט.

הליך משפטי הנו הליך מורכב מאוד, כרוך באובדן זמן ואנרגיות וכמובן יקר מאוד. והתוצאה, בקזינו החוקי בישראל כמו בכל קזינו, אין לדעת. היות שכך, מוטב ליתן פתרון מהיר, אלטרנטיבי ומכריע להבעת מחאה באשר היא, להתבטאות שהינה בחינת מגדלים פורחים באוויר ובוודאי לכזו המהווה שקר מפגיע. 

מעבר לכלים המשפטיים כאמורים לעיל הדרך למנוע את הנזק הצפוי הוא באותם הכלים ממש, להלן אחדים מהם:

  1. על נותן שירותי התיירות לעשות שימוש בפורום החברתי כפורום מרכזי גם עבורו, ולא רק כנספח לאתר האינטרנט שלו. זו טעות שכיחה של חברות תיירות, למשל בפייסבוק, אשר משתמשות ברשתות החברתיות כאמצעי שיווק ופרסום בלבד.
  2. לשמור על דיאלוג מתמיד והאזנה אמיתית עם גולשים ולקוחות בכל פורום אפשרי, מתוך כוונה להבין, לטפל ולשפר.
  3. לחשוף מתחרים ובעלי אינטרסים העומדים מאחורי הביקורות.
  4. להקפיד על תגובה עניינית ישירה לתגובה שלילית/פוגעת/שקרית ולהימנע מביטויים ו/או דרך התנהלות בלתי ראויה.
  5. להבליט חוות דעת טובות שנכתבו ע"י גולשים אחרים וכאלה שסותרות את שנטען בחוות הדעת הרעות (לא לחטוא בהוספה עצמית של תגובות חיוביות). בצורה כזו ישנן חוות דעת של גולשים אחרים, המכחישות ו/או מטילות בספק את האמינות של חוות הדעת המזיקות ומערערות את מהימנות הגולשים שבאופן עקבי עושים כל שלאל ידם להרע לנותן השירותים.
  6. לקיים פגישה במטרה לפתור את הקונפליקט (רצוי להיות קשובים בטרם הפיכת העניין לבעיה).
  7. לבצע בדק אמיתי ולתקן ליקויים שאכן התגלו.
  8. להתנהל ולנהוג במקצועיות ובהגינות, כי זו הדרך. 

 

כל המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר אינו נושא באחריות כלשהי כלפי מאן דהוא והלה נדרש לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים ו/או המצורפים להם.      

 

email this page to a friend