אלת הצדק
מדריכים שכאלה

גב' רות יערי, ילידת שנת 1934, הזמינה לה ולבעלה טיול שאורגן ע"י האגודה לרפואה ומשפט, לקונגרס בהלסינקי ומשם לשבעה ימי טיול בסט. פטרבורג ומוסקבה. לאור ביטול השתתפות בעלה בטיול, היא העדיפה ללון בחדר יחיד ושילמה עבור כך סכום נוסף של 510 $.

במשך השהות בהלסינקי ובסט. פטרבורג אכן לנה גב' יערי בחדר יחיד לשביעות רצונה, אולם בעת חלוקת תאי השינה ברכבת הלילה שהסיעה את משתתפי הטיול מסט. פטרבורג למוסקבה, נאמר לה על-ידי המדריך יורי כי הואיל והיא נוסעת לבדה ותאי השינה הם זוגיים, היא תאלץ לחלוק עימו תא שינה!

אומנם גם הגב' יערי הסתגלה, באופן יחסי, לאישיותו "המעניינת", בלשון המעטה, של המדריך יורי, שלהנאתו התנהג למשתתפי הטיול בבוז ובזלזול, אך ההודעה על המגורים המשותפים המיועדים עם המדריך יורי הפתיעה אותה מאוד וגרמה לה לאי נעימות רבה ביותר, וכמובן ל"הרמת גבות" מצד כל חברי הקבוצה.

וכך, לאחר שהמדריך יורי לא מצא לנכון להיות היוזם במציאת פיתרון שינה לגב' יערי, לרבות הפתרון המתבקש לפיו היא תישן בתאו לבדה והוא זה שיחפש מקום בתא אחר או פתרון אחר, לבעיה שהוא ולא אחר יצר, הצטרפה גב' יערי לתא של שתי משתתפות אדיבות וישנה במיטה העליונה של מיטת הקומתיים. לצערנו הסיפור לא נגמר בטוב, לאחר שלמחרת בבוקר, בעת ירידתה מהמיטה בתאה, החליקה גב' יערי על גבי הסולם ונחבלה חבלות קשות.

בית המשפט קבע כי מדובר בהפרת ההסכם שנכרת בין הגב' יערי לבין מארגנת הטיול שהתחייבה לספק לגב' יערי לינה בחדר יחיד, וכי עצם ההצעה הפומבית היה בה כדי לפגוע ברגשותיה וגם אם ידעה שברכבת הלילה תיתכן שינה בתא זוגי, לא היה על גב' יערי לצפות שהיא תידרש לישון עם אדם זר, בוודאי לא גבר זר, אפילו הוא מדריך הטיול.

אנו מורגלים בנוסעים ומטיילים שונים ומוזרים, לא מקפידים בנימוסים במקרה הטוב ותובעניים בשעת הטיול ותובעים לאחריו במקרה הפחות טוב, קטנוניים, טורדניים ולא הגיוניים, ואפילו כאלה שכל כך כעסו על המדריך שלא משרת אותם כיאות במסגרת "הרכישה" שלהם אותו למשך הטיול שניסו "לקורעו כדג", אך ישנם גם מדריכים תמוהים שכאלה, כדוגמת המדריך יורי, בין אם כפועל יוצא מיותר מידי שנות הדרכה ובין אם מכיוון שסבלנותם פרחה, הגורמים למטיילים לצאת במפח נפש. להלן כמה דוגמאות:

בפס"ד סמוכה נ' אופקים המדריכה גבתה "דמי תפעול" בסיור בגני ורסאי, שהכניסה אליהם - חופשית.

בעניין אנג'ל נ' אשת טורס המדריך היה עסוק בסיורי הבחירה, בעמלות מעסקים, בטיפים ובתוספות השונות, רק לא בקבוצה ובתכנית הטיול המקורית. הדברים הגיעו לכדי כך שחברי הקבוצה שלא לקחו חלק בעסקיו המניבים של המדריך נזנחו ובמקרים אחדים אף קבע עם חלקם במקומות מפגש, אך שכח היכן קבע את מקומות המפגש.

בפרשת שני ואח' נ' ר.ת. דיסקברי טיול עולמי בע"מ, המדריך הגיע לטיול ללא טלפון נייד, לא ניתן היה ליצור עימו קשר בשעת מצוקה והוא נהג לעשות שימוש בטלפונים של המטיילים. בנוסף, המדריך לא הצטייד בכסף מקומי בשיעור מספיק. זאת ועוד, תכנית הטיול כפי שתוכננה מראש, לא תאמה את התכנית שהייתה בידי המדריך ובידי נהגי האוטובוסים, מה שגרם לויכוחים בלתי פוסקים בין המדריך לבין הנהגים ואף לויתור על ביקור באתרים שיועדו לכך ולשינויים בתכנית הטיול.  

במקרה אגמי ואח' נגד חברת אשת טורס, דובר במדריך שנהג לשנות את לוח הזמנים משעה לשעה, מבלי להודיע על כך לחברי הקבוצה, וכתוצאה מכך, לא פעם אירע שחברי הקבוצה הגיעו בזמנים שונים לנקודות איסוף שונות. הדבר הביא לשרשרת עיכובים אשר בעטיים נבצר מן הנוסעים לבקר באתרים שבתכנית הטיול ואף לאי מימוש אפשרות סיורי הבחירה.

בפס"ד שמעוני נגד דיזנהויז הציע מלווה הטיול את שירותיו לאיסוף כסף מנוסעים שהתקשו מסיבה כזו או אחרת להעבירו לידי מארגנת הטיול. זוג נוסעים מבוגר שהגיע לביתו של המלווה מסר לו תמורה, לבקשתו, בדולרים ולא בשקלים, כנגד קבלה ידנית. לאחר שלושה ימים מסר המלווה את השטרות של הזוג ושל אחרים למארגנת הטיול שהפקידה את הכסף. בחלוף שלושה שבועות טענה מארגנת הטיול שהשטרות נמצאו מזויפים ודרשה תשלום חוזר. בבית המשפט המארגנת לא עמדה בנטל להוכיח שהשטרות המזויפים הם אכן של הזוג.  

מלבד הרבה סבלנות וסובלנות, מדריך קבוצה נדרש לידע רב, יכולת תכנון ארגון ועמידה ביעדים, יכולת הסתגלות והתאמה לשינויים, יחסי אנוש מצוינים, שיקול דעת, תבונה, יושרה, מקצועיות, אחריות והגינות כדי להוביל קבוצה בחו"ל ולנהל טיול בהצלחה תוך שמירה על שלומם וכבודם של המטיילים, מארגנת הטיול ושלו עצמו.     

 

כל המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית ו/או כדי ליצור יחסי עו"ד-לקוח מכל סוג שהוא. המחבר אינו נושא באחריות כלשהי כלפי מאן דהוא והלה נדרש לקבל עצה מקצועית, פרטנית ויסודית לנסיבות המקרה שלו, לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים ו/או המצורפים להם.


email this page to a friend